Меню сайту
Наше опитування
Статистика
Онлайн всего: 1 Гостей: 1 Пользователей: 0 |
Інклюзивна освітаІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ Інклюзія (від lnclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу. Інклюзивна школа – заклад освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат у шкільному середовищі. Діти з особливими освітніми потребами - поняття, яке широко охоплює всіх учнів, чиї освітні потреби виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із соціально-вразливих груп (наприклад, вихованців дитячих будинків). Діти з особливостями (порушеннями) психофізичного розвитку – мають відхилення від нормального фізичного чи психічного розвитку, зумовлені вродженими чи набутими розладами. Залежно від типу порушення виділяють такі категорії дітей: · з порушеннями слуху; · з порушеннями зору; · з порушенням інтелекту; · із затримкою психічного розвитку; · з мовленнєвими порушеннями; · з порушеннями опорно-рухового апарату; · зі складною структурою порушень (розумово відсталі, сліпі чи глухі, сліпоглухонімі та ін..); · з емоційно-вольовими порушеннями та дітей з аутизмом. Інтеграція – зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами в загальний освітній простір. Відмінність понять «інтеграція» - «інклюзія»: інтеграція – залучення учнів з особливими потребами до загальноосвітніх шкіл; інклюзія – передбачає пристосування шкіл та їхньої загальної освітньої філософії й політики до потреб усіх учнів. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній простір, відповідаючи на потреби учнів усіх груп і категорій. Нормативно-правові документи, що стосуються впровадження інклюзивної освіти в загальноосвітньому закладі 1. Указ Президента України «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні» від 16 грудня 2011 року № 1163/2011 2. Постанова КМУ прийнято від 18 липня 2012 року № 635 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2000 № 963», якою уведено посаду асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням до переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників 3. Постанова КМУ від 15 серпня 2011 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» 4. Розпорядження КМУ від 03 грудня 2009 року № 1482-р «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах до 2012 року» 5. Наказ МОНУ від 01 жовтня 2010 року № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання» 6. Наказ МОНУ та спорту № 329 від 13.04.2011 року «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» 7. Наказ МОНУ від 23.06.2011 року № 623/61 «Про внесення змін до Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні(міські) психолого-медико-педагогічні консультації» 8. Методичний лист МОНМС № 1/9-384 від 18 травня 2012 року «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» 9. Методичний лист МОНМС від 26.07.2012 року № 1/9-529 Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання 10. Лист МОНМС від 02.04.2012 № 1/9-245 Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими освітніми потребами ЗНЗ В основі інклюзивної освіти лежить право на освіту для всіх дітей, проголошене в ряді міжнародних документів: 1. Конвенція ООН про права інвалідів (2006) 2. Всесвітня декларація прав людини (1948) 3. Конвенції про права дитини (ООН, 1989) 4. Саламанкська декларація і Рамки дій з освіти осіб з особливими потребами (1994). 5. Джонтьенська декларація (1990) Характерні особливості інклюзії · Інклюзія –це процес. · Інклюзія пов’язана з визначенням перешкод та їх подоланням. · Інклюзія передбачає присутність, участь та досягнення. · Інклюзія передбачає певний наголос на тих групах учнів, які підлягають «ризику» виключення або обмеження в навчанні. Основні принципи інклюзивної школи · всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, не зважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними; · школи мають визнавати й враховувати різноманітні потреби своїх учнів шляхом узгодження різних видів і темпів навчання; · забезпечення якісної освіти для всіх шляхом розробки відповідних навчальних планів, застосування організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів і партнерських зв’язків зі своїми громадами; · діти з особливими освітніми потребами мають отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм для забезпечення успішності процесу навчання; · вони є найефективнішим засобом, який гарантує солідарність, співучасть, взаємоповагу, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками. Переваги інклюзивної освіти для дітей: · когнітивний, фізичний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей з особливими потребами; · діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до розвитку та цілеспрямованого використання нових знань і вмінь; · природне сприйняття і толерантне ставлення до людських відмінностей, розвиток чуйності, готовність до взаємодопомоги. Переваги інклюзивної освіти для батьків: · родини дітей з особливими освітніми потребами можуть отримувати підтримку з боку інших батьків; · розуміння у чому розвиток їхніх дітей є типовим й у чому атиповим; · активна участь у процесі навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами. Переваги інклюзивної освіти для вчителів: · більш глибоке розуміння індивідуальних відмінностей й особливостей дітей; · ефективна співпраця з батьками та іншими фахівцями (спеціалістами з лікувальної фізкультури, дієтологами, логопедами, соціальними працівниками та ін.) ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА Розглядається як: система освітніх послуг, що ґрунтується на: · забезпеченні основного права дитини на освіту та · права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу. Складові інклюзивної моделі освіти: · Командний підхід · Ефективне залучення членів родини · Розробка “Індивідуального навчального плану” · Адаптація та модифікація · Створення позитивної атмосфери · Підготовка педагогів КОМАНДНИЙ ПІДХІД – це співпраця педагогів, фахівців та батьків, спрямована на реалізацію потенційних можливостей дитини з метою підготовки до незалежного життя в суспільстві. · Фахівці - можуть надавати неоціненну допомогу у навчальному супроводі дітей з особливими освітніми потребами, задовольняти їхні індивідуальні потреби, а також надавати педагогам і батькам необхідну інформацію та рекомендації. · Склад команди має залежати від особливостей психофізичного розвитку дитини, однак, обов’язково включати батьків учня. · Мережа підтримки. Всі працівники та адміністрація школи, всі, хто працює з дитиною з особливими освітніми потребами, мають допомагати один одному, обмінюватися знаннями, намагатися максимально використовувати місцеві ресурси. Ефективне залучення членів родини ґрунтується на: · Визнанні того, що батьки є першими і головними вчителями дитини, сім'я є елементом стабільності в житті дитини, в той час як вихователі та вчителі весь час змінюються. · Врахуванні індивідуальності, культури, інтересів, пріоритетів й потреб сімей. · Регулярному обміні з батьками повною та неупередженою інформацією стосовно їхніх дітей. · Урахуванні потреб дітей під час розробки навчальних та інших програм. · Турботі про те, щоб послуги, які надаються сім'ям, були комплексними, скоординованими, гнучкими, доступними і відповідали потребам кожної родини. Розробка “Індивідуального навчального плану” · Індивідуальний навчальний план – це письмовий документ, який містить інформацію про дитину та послуги, які вона отримуватиме в закладі. · Індивідуалізований навчальний план є орієнтиром для педагогів, батьків і фахівців під час роботи з дитиною. · Розробляеться командою за погодженням батьків · Після розробки індивідуалізованого навчального плану члени команди відповідальні за його реалізацію. АДАПТАЦІЯ – змінює характер подачі матеріалу, не змінюючи зміст або концептуальну складність навчальної задачі. МОДИФІКАЦІЯ – змінює характер подачі матеріалу шляхом зміни змісту або концептуальної складності навчальної задачі. Адаптації: · середовища · характеру навчання - методи · вказівок · матеріалу · поведінки учня/учнів/педагога · організаційних навичок · сенсорних потреб - приладь Модифікації: · скорочення змісту · зменшення вимог до участі в роботі… Створення позитивної атмосфери в шкільному середовищі · Визнання та підтримка унікальності кожного (і педагога, і учнів) · Батьки залучаються до навчально-виховного процесу. · Можливості для соціальної взаємодії. Вчителі мають цілеспрямовано сприяти спілкуванню та взаємодії між учнями. · Постійна соціальна взаємодія в різноманітних умовах, за різних обставин, в різних ситуаціях зближує учнів, виробляє емпатію, прихильність один до одного, усвідомлення індивідуальності кожного, відчуття захищеності. Підготовка педагогів · Методичні посібники · Тренінги · Консультації · Система наставництва · Програми з обміну досвідом
Інклюзивне навчання в 2015-2016 навчальному роціНаказ № 93 -ОД від 01.09.2015р. Про організацію інклюзивного навчання в школі
Інклюзивне навчання в 2014-2015 навчальному роціНаказ № 129-ОД від 01.09.2014р. Про організацію інклюзивного навчання в школі Наказ № 138-а - ОД від 05.09.2014р. Про організацію інклюзивного навчання |
Пошук
Архів записів
Друзі сайту
|