Про затвердження плану заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу (2020р.)
Про реагування на випадки прояву булінгу та застосування заходів виховного впливу в школі (2020р.)
Про проведення Всеукраїнського тижня з протидії булінгу (2019р.)
Про проведення акції «16 днів проти насильства» (2019р.)
РЕКОМЕНДАЦІЙНИЙ СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ З ПРОБЛЕМИ БУЛІНГУ
- «Пам’ятка для соціального працівника/фахівця із соціальної роботи» / МБФ «Українська фундація громадського здоров’я», 2013.
- «Школа і поліція»: програма просвітницько-профілактичних занять з учнями 1 – 11 класів. Рік видання, сторінки
- INSPIRE: Сім стратегій для подолання насильства щодо дітей (розроблено Всесвітньою організацією охорони здоров’я в співпраці з Центром боротьби із захворюваннями та їхньої профілактики США, Глобальним партнерством задля подолання насильства щодо дітей, Панамериканською організацією з охорони здоров’я, Надзвичайним президентським планом боротьби зі СНІДом, партнерством «Разом заради дівчат», Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), Управлінням ООН з наркотиків та злочинності, Агентством США з міжнародного розвитку та Світовим банком), 2016.
- Андреєва М. О. Формування толерантності учнів початкової школи у інклюзивному навчальному закладі / М. О. Андреєва // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. - 2013. - Вип. 39(2). - С. 36-41. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39%282%29__9
- Барліт А.Ю. Форми і методи подолання (мінімізації) соціально-педагогічної та психологічної проблеми булінгу в освітньому середовищі / А.Ю.Барліт, О.О.Барліт // Горизонти освіти. – 2012. – №2. – С. 44-46.
- Безпальча Р. Шляхи мирного розв'язання конфліктів у школі, 2012. Режим доступу: https://issuu.com/uccg/docs/bezp_shlyakhy_mrk
- Блог Людмили Петрановської, педагога, психолога і публіциста.
- Булінг – важлива проблема для дітей в Україні. ЮНІСЕФ розпочинає кампанію проти булінгу.
- Булінг: ми всі можемо допомогти це зупинити. Посібник для батьків учнів початкових і середніх шкіл. Весна 2013. – 10 с.
- Буллинг со стороны учителя.
- Визначення психічного здоров’я та рівнів психологічної адаптації людини. Критерії здоров’я ВООЗ.
- Воронцова Е. Програма «Профілактика та подолання булінгу у закладах освіти»
- Вчимося бути толерантними. Тренінговий курс для молоді, Донецьк, 2008. Режим доступу: http://cent.dn.ua/docs/trening_tolerance.pdf
- Гера Т.І. Майндфулнес – техніка на заняттях із психології як елемент психологічного супроводу майбутніх педагогів. Режим доступу: http://pj.kherson.ua/file/psychology_02/ukr/part_1/34.pdf
- Діти за гратами — суспільство хворе, «Социум» 28.10.2008.
- Єжова Т. Є. Організаційно-педагогічні умови створення толерантного освітнього середовища інклюзивної школи / Т. Є. Єжова // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. - 2012. - № 9. - С. 66-75. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2012_9_9
- Закон України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю» від 21 серпня 2001 року №2558-ІІІ [Електронний ресурс].
- Запобігання та протидія домашньому насильству над дітьми та молоддю. Купріянова О.О. Пам’ятка-довідник. К. 2018
- Інтернет, в якому ми живемо. Режим доступу: http://kyrsu2018.blogspot.com/p/blog-page_58.html
- Кацалап В.В., Савкова І.О .Програма тренінгових занять «СТОП- Булінг» орієнтована на профілактику насилля в шкільному середовищі.
- Коли вашу дитину цькують. Посібник для батьків.
- Коментар до Кримінального кодексу України.
- Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». – К. – 2018. – 140 с.
- Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір» : навчально-методичний посіб. - Київ : НаУКМА, ГЛІФ Медіа, 2017. - 208 с.
- Король А. Причини та наслідки дослідження явища булінгу // Відновне правосуддя в Україні. – 2009. – № 1 – 2. – 190 с.
- Кримінальний кодекс України.
- Лейн Д.А. Школьная травля (буллинг).
- Максимова Н. Ю. Соціально-психологічні аспекти проблеми насильства / Н. Ю. Максимова, К. Л. Мілютіна. – К. : Комітет сприяння захисту прав дітей, 2003. – 2011.
- Малкіна-Пих І. Г. Психологічна допомога в кризових ситуаціях. - М.: Изд-во Ексмо, 2005. - 960 с.
- Мірошниченко А. В. Насильство в сім’ї [Електронний ресурс] / А. В. Мірошниченко // Правова освіта. Сайт Головного управління юстиції у Кіровоградській області.
- Навчально-методичний посібник «Організація роботи з розв'язання проблеми насильства в школі». К:. Huss, 2011. – 96 с.
- Найдьонова Л.А. Кібер-булінг або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини / Л.А.Найдьонова //Методичні рекомендації / Серія: На допомогу вчителю. Вип. 4. – К., 2011. –34 с.
- Найдьонова Л.А. Кібербуллінґ або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини / Л.А.Найдьонова // Методичні рекомендації – К., 2014. – 96 с.
- Насильство щодо дітей в Укрїні : всеукраїнське опитування громадської думки / за ред. С. Павлиш, Т. Журавель. -- К.:, вид-во ФОП Клименко, 2015. -- 146 с.
- Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення / Методичні рекомендації. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2017. – 76 с.
- Перелік ігор перекладено і адаптовано з ресурсу.
- Подолання насильства щодо дітей: шість стратегій дії (звіт) / Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), 2014.
- Попередження, виявлення і подолання випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми: методичний посібник для освітян / Авт.: Журавель Т. В., Кочемировська О. О., Ясеновська М. Е. / За заг. ред. Безпалько О. В. – К.: ТОВ “К.І.С.“, 2010. – 242 с.
- Правила судово-медичного визначення ступеня тяжкості тілесних ушкоджень. Затверджені наказом МОЗ № б від 17 січня 1995 р.
- Предотвращение насилия в образовательном учреждении. Методическое пособие; под редакцией В. Адэскэлицэ, Р. Жосану, И. Молдовану, Т. Епояна – Кишинэу, ЮНЕСКО, 2017.
- Предотвращение насилия в образовательных учреждениях. Методическое пособие для педагогических работников /Л.А. Глазырина, М.А. Костенко; под ред. Т.А. Епояна. ИИТО ЮНЕСКО, 2015.
- Результати опитування U-Report, яке проводилось у травні 2016 р.
- Сайко Х.Я., Островська К.О. Толерантність до дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивній школі. Режим доступу: https://bit.ly/2RWyP8e
- Сайт stopbullying.com.ua, UNICEF.
- Скажи булінгу “ні”: ігри та вправи для розвитку емоційного інтелекту. Режим доступу: https://naurok.com.ua/post/skazhi-bulingu-ni-igri-ta-vpravi-dlya-rozvitku-emociynogo-intelektu?fbclid=IwAR1GWbGrvXZW5n-mnwXEKmQjxaMy7bKumLJbjEOX8xLqSbnw34M_34l3OCw
- Служба социального обеспечения в сфере образования. Буллинг. (http://www.education-support.org.uk/russian/ parents/education-welfare-service/bullying/)
- Спираль буллинга.
- Спіріна І.Д., Вітенко І.С., Напреєнко О.К. та ін. Медична психологія: державний національний підручник - Дніпропетровськ: ЧП «Ліра» ЛТД, 2012.
- Стоп шкільний терор. Особливості цькувань у дитячому віці. Профілактика та протистоянні булінгу. – 2017. – С. 84.
- Стратегія впровадження гендерної рівності у сфері освіти “Освіта - гендерний вимір 2021”.
- Техніка саморегуляції при зіткненні із загрозою булінгу «П’ять пальчиків» (адаптовано за К. Рігбі). Режим доступу: http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Kiberbuling.pptx
- Цивільний кодекс України.
- Цькування у школі. Наслідки знущання і для жертви, і для агресора.
- Шишко Н. С. Психологічне благополуччя в уявленнях сучасних старшокласників / Н. С. Шишко // Наукові студії із соціальної та політичної психології. –К., 2015. – Вип. 35. – С. 258-268.
- Шкільна служба розв`язання конфліктів: досвід впровадження. – К., 2007. – 88 с. Режим доступу: http://ipcg.org.ua/upload/school-crc.pdf
- Шкільна служба розв’язання конфліктів: досвід упровадження : [Посіб.] / Р. Коваль, А. Горова, А. Нікітчук та ін. – К. : Захаренко В. О., 2009. – 168 с. Режим доступу: https://ru.calameo.com/read/00327991924e92dcd9aee)
- Що українці знають і думають про права людини: загальнонаціональне дослідження / [І. Бекешкіна, Т.Печончик, В.Яворський та ін.]; під заг. ред. Т. Печончик. – Київ, 2017. – 308 с.
- ЮНЕСКО. Як зупинити насильство в школі. Посібник для вчителів, 2011.
- Як запобігти булінгу? Поради та вправи на емпатію. Режим доступу: https://naurok.com.ua/post/yak-zapobigti-bulingu-poradi-ta-vpravi-dlya-rozvitku-empati
Номери телефонів "гарячих ліній"
Усі «гарячі лінії» працюють анонімно, безкоштовно:
- Гаряча телефонна лінія щодо боулінгу 116 000;
- Національна дитяча «гаряча лінія» 0800 500-225 (зі стаціонарного телефону, працює з 12.00 до 16.00), 116 111 (з мобільного телефону).
- Національна «гаряча лінія» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0800 500-335 (зі стаціонарного телефону), 116 123 (з мобільного телефону).
- Національна «гаряча лінія» з протидії торгівлі людьми та консультуванню мігрантів 0 800 505-501 (зі стаціонарного телефону), 527 (з мобільного телефону)
- Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
- Уповноважений Президента України з прав дитини 0 44 255 76 75;
- Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
- Національна поліція України 102.