ЗНО
Які недоліки екзаменаційної системи?
Система випускник іспитів у школі не була об'єктивною і давала простір для виявлення ставлення педагога, який приймав іспити - особиста антипатія чи симпатія. У зовнішньому оцінюванні тести розроблені незалежними екзаменаторами, які є одного рівня для всіх випускників. Враховуються лише знання учня, виключені будь-які зовнішні фактори. На тестуваннях учень відповідає на понад півсотні запитань, а не на три, як у білеті, що допомагає всебічно оцінити рівень знань випускника. Тобто ЗНО ставить абітурієнтів в однакові умови і дає рівний доступ до вищої освіти.
Суб'єктивності немає і при вступі до вищих навчальних закладів. Тести складаються з питань, які не виходять за межі шкільної програми, отже необхідності навчатися у репетитора-викладача чи ходити на підготовчі курси ВНЗ. Приймальна комісія не має доступу до дитини, вона не може вимагати від неї нічого, крім знань.
Чим тестування кращі за систему вступних іспитів?
Об'єктивність
Шкільний вчитель не завжди може дати об'єктивну оцінку знань своїх випускників, бо йому важко позбутися впливу на оцінку інших критеріїв - характеру учня, його психологічних чи фізіологічних особливостей, рівня вихованості. Завжди є зовнішні чинники - вплив батьків, адміністрації школи, соціальних умов життя та ін. При ЗНО знання оцінюють незалежні екзаменатори, а не ті вчителі, які безпосередньо навчають учня.
Відсутність корупції
Зовнішнє оцінювання - це вагомий крок до подолання корупції в системі освіти України. Ця процедура мінімізує ризики застосування корупційних схем при вступі до ВНЗ, адже передбачає анонімність та відстороненість - частину питань перевіряє комп'ютерна система, а також ті, хто перевіряють тести, не можуть знати прізвищ людей, яких вони оцінюють, та не зацікавлені в отриманні певних результатів.
Вивчення світового досвіду
Система незалежного оцінювання діє у багатьох розвинених країнах. У 16 країнах світу, зокрема в Австралії, Англії, Болгарії, Італії, Словенії, Угорщині, Фінляндії, Німеччині та Франції - результати випускних екзаменів є підставою для прийому до університету. Систему зовнішнього тестування з 2000 року запровадили у Литві, Киргизстані, Узбекистані, Азербайджані, Грузії та Росії.
Тестування вважається найкращим методом перевірки не лише для вступу в ВНЗ, його застосовують під час іспитів на професійну придатність, масових призовах до армії, комплектації спеціальних підрозділів поліції.
Хто організовує ЗНО?
Повноваження на це має лише Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО). Це бюджетна установа, заснована Кабінетом Міністрів України. Центр належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України. Йому підпорядковані регіональні центри оцінювання якості освіти у кожній обласній державній адміністрації.
Хто фінансує зовнішнє тестування?
Тестування фінансується з державного бюджету.
На початку запровадження тестування технології розробляв "Центр тестових технологій" та фінансував Міжнародний фонд "Відродження".
Хто укладає тести?
Фахівці з різноманітних предметів та психологи, яких на конкурсній основі визначає Український центр оцінювання якості освіти. Укладачів консультують міжнародні фахівці.
Кожен абітурієнт - окрема особистість. Чи правильно всіх оцінювати одним методом?
Однакові умови дозволяють зробити об'єктивний зріз знань. Центр оцінювання якості освіти при виготовленні тестів використав передові наукові технології, що виявляють різноманітність здібностей абітурієнтів. Кожен екзаменований може проявити свій "сильний бік".
Нормативні документи
УКАЗИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
від 30 вересня 2010 року № 926 "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні"
від 25 вересня 2008 року № 857 "Про забезпечення дальшого розвитку вищої освіти в Україні"
від 20 березня 2008 року № 244 "Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні"
від 04 липня 2005 року № 1013 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні"
ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
від 31 грудня 2005 року № 1312 «Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти»
від 25 серпня 2004 року № 1095 «Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу освіти»
НАКАЗИ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
від 05 листопада 2014 року № 1276 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 01.10.2014 № 1121»
від 17.10.2014 № 1177 «Про підготовку до проведення зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, для осіб, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів України в 2015 році»
від 01 жовтня 2014 року № 1121 «Про програми зовнішнього незалежного оцінюваня для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти»
від 01.10.2014 № 1120 «Про деякі питання проведення зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, для осіб, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів України в 2015 році»
від 16 квітня 2014 року № 464 «Про внесення змін до додатку до наказу Міністерства освіти і науки України від 22.12.2010 № 1264» («Про розподіл областей для обслуговування регіональними центрами оцінювання якості освіти»)
від 16 січня 2014 року № 35 «Про затвердження Інструкції про порядок виготовлення дублікатів сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання»
від 8 листопада 2013 року № 1572 «Про внесення змін до Положення про проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти»
від 24 травня 2013 року № 586/508 "Про затвердження Інструкції з охорони пунктів тестування працівниками Державної служби охорони при МВС України"
від 25 листопада 2011 року № 1354 «Про затвердження Положення про громадське спостереження за проведенням зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів»
від 29 травня 2008 року № 479 «Про затвердження Положення про проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти»
від 25 лютого 2008 року № 124/95 "Про затвердження Переліку захворювань, що можуть бути перешкодою для проходження громадянами зовнішнього незалежного оцінювання"
НАКАЗИ УКРАЇНСЬКОГО ЦЕНТРУ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
від 16 жовтня 2014 року № 106 «Про проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти в 2015 році»
від 24 квітня 2014 року № 36 «Про забезпечення доступу до публічної інформації в Українському центрі оцінювання якості освіти»
Перелік відомостей, що становлять службову інформацію Українського центру оцінювання якості освіти, введений в дію пунктом 1 наказу від 15 квітня 2014 року № 34