Статут Учнівського самоврядування Калинівської ЗОШ I-III ступенів
I.Загальні положення
- Учнівське самоврядування Калинівської ЗОШ I-III ступенів регламентує свою діяльність на підставі нормативно-правових актів: Конституція України, Всесвітня декларація про права дитини, Закон України «Про освіту», «Про громадські організації», Статут школи
- Учнівське самоврядування пропагує дружні відносини та співпрацю з різними громадськими об'єднаннями на принципах взаємоповаги і незалежності; співпрацює з педагогами і батьками.
II. Мета та завдання шкільного самоврядування
- Різносторонньо розвиватись, самовдосконалюватись, самореалізовуватись на благо собі, одноліткам, школі, власній родині, своїй Батьківщині, народові України.
- Забезпечувати і захищати права та інтереси учнів на основі виконання правих та законів школи.
- Формувати почуття відповідальності, свідоме ставлення до участі кожного у вирішенні важливих справ шкільного життя, оволодівати наукою управління.
- Сприяти реалізації інтересів, можливостей, бажань дітей.
- Прагнути узгодженості, балансу інтересів між учнями і дорослими.
III. Органи управління учнівського самоврядування.
Права та обов'язки
- Вищим органом учнівського самоврядування є учнівська конференція, яка скликається один раз на рік.
- Керівні функції учнівського самоврядування виконує сесія учнівської ради, яка скликається щомісяця в класних колективах (учнівські збори), в мікрогрупах (засідання комісій, малих ініціативних груп, відділів)
- Виконавчим органом учнівського самоврядування є учнівська рада, яка обирається на засадах вільного і рівноправного висуваня кандидатів кожним класом школи.
- Структуру та склад органів учнівського самоврядування обговорюють і затверджують на учнівській конференції педагогічний та учнівський колективи шляхом відкритого голосування.
- Головою ради учнівського колективу може бути учень 5-11 класу.
- Староста класного колективу (організатор класу) обирається класними зборами з числа учнів-лідерів класу. З їх числа формується старостат.
- Форми діяльності центрів, клубів, учнівських об'єднань, малих ініціативних груп визначаються на засіданнях ради та її сесіях.
- Учнівська рада:
- Бере участь у складанні річного плану роботи школи;
- Координує роботу класів, стан навчання та поведінки учнів;
- Організовує пошукову роботу;
- Контролює відвідування уроків, стан навчання та поведінки учнів;
- Приймає рішення з найважливіших питань життя школи у межах своєї компетентності;
- Вносять пропозиції адміністрації школи, педагогічній раді школи з питань навчання та виховання;
- Бере участь в організації невідкладної допомоги відстаючим учням;
- Веде контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог у школі;
- Проводить заходи з розвитку творчих здібностей учнів, зміцнення їх здоров'я , фізичного вдосконалення, пропаганда здорового способу життя;
- Організовує роботу центрів малих ініціативних груп, учнівських об'єднань за інтересами, постів, штабів тощо;
- Співпрацює зі старостами;
- Звітує про результати навчально-виховної роботи на класних зборах, засіданнях старостату та учнівської ради школи;
- Є безпосереднім зв'язковим між учнівською радою, колективом класу та класним керівником ( доводить до їх відома плани, завдання, рішення учнівської ради, комісій самоврядування).
IV. Основні напрямки діяльності органів учнівського самоврядування
Комісія з питань загальношкільної та позашкільної освіти
- Проводить роботу з вироблення в учнів свідомого ставлення до навчання;
- Організовує консультаційну допомогу з предметів
- Бере участь у проведенні предметних тижнів, місячників, олімпіад, конкурсів;
- Контролює виконання домашніх завдань, ведення щоденників;
- Веде боротьбу з пропусками уроків.
Комісія з питань захисту прав дитини та допомоги в проблемних ситуаціях
- Контролює чергування учнів під час проведення свят, масових заходів, вечорів відпочинку;
- Проводить рейд-перевірки дотримання учнями правил поведінки в школі, в громадських місцях в позаурочний час, вихідні, святкові, канікулярні дні;
- Організовує правову освіту, проводить зустрічі з правоохоронцями та спільні чергування.
Організаційна комісія
- Звітує про результати навчально-виховної роботи на класних зборах, засіданнях старостату та учнівської ради школи;
- Є безпосереднім зв'язковим між учнівською радою, колективом класу та класним керівником;
- Забезпечує простір для ініціативи, творчості, самодіяльності учнів в навчально-пізнавальній діяльності;
- Організовує конкурси ерудитів, проводить інтелектуальні ігри з метою виявлення обдарованих дітей та закріплення програмового матеріалу з різних предметів.
Комісія з питань роботи з дітьми молодшого та середнього віку
- Організовує роботу початкової ланки школи;
- Проводить веселі перерви, організовує ігри на перервах;
- Готує та проводить новорічні свята, розваги, осінні ярмарки, виставки, конкурси на різні тематики;
- Проводить інтелектуальні ігри з метою виявлення обдарованих дітей та закріплення програмового матеріалу з різних предметів.
Комісія з питань військово-патріотичного виховання
- Організовує участь у експедиціях за напрямами руху «Моя земля – земля моїх батьків», етнографічно-пошукову роботу з вивчення долі своєї родини в долі Батьківщини, подвижницької діяльності своїх дідів і прадідів;
- Поглиблює духовно єдність поколінь, вшановує ветеранів війни, праці;
- Досліджує маловідомі та трагічні сторінки історії свого краю, поглиблюючи цим знання учнів;
- Бере участь у створенні народознавчої кімнати.
Комісія з питань екології та краєзнавства
- Веде пошукову роботу, збір народознавчого матеріалу, вивчає традиції і звичаї українського народу;
- Вивчає природу рідного краю;
- Досліджує виникнення обрядів і свят кожної пори року.
Комісія з питань преси та інформації
- Інформує учнів, батьків, вчителів про всі події, які відбуваються в школі, класі через стенди;
- Проводить загальношкільні лінійки, відверті зустрічі, класні збори з метою попередження негативних проявів дисципліни.
Комісія з питань спорту та здорового способу життя
- Залучає учнів та батьків до спортивно-масової та фізкультурно-оздоровчої роботи у вільний від навчання час.
V. Робота шкільного самоврядування базується на принципах:
- самостійності при вирішенні питань у рамках своїх повноважень, що закріплені у статуті навчального закладу чи органу дитячого самоврядування;
- відповідальності органів дитячого самоврядування перед виборцями, партнерами, членами колективу, педагогами, батьками, ін..;
- різноманітності форм організації дитячого самоврядування;
- взаємозв'язку між різними рівнями дитячого самоврядування;
- відкритості та прозорості діяльності в усіх сферах самоврядування;
- системності планування та реалізації намічених програм та проектів;
- консультативно-педагогічної підтримки дорослими ( координаторами, педагогами, спеціалістами тощо);
Представники фундації імені князів-благодійників Острозьких пропонують доповнити дані принципи, які лежать в основі учнівського самоврядування наступними пунктами:
- розширення реальних прав та повноважень органів самоврядування;
- свідомість, самодіяльність та активність учнів;
- доброзичлива вимога;
- регулярна позачергова змінність виборного активу;
- відповідальність віковим та індивідуальним особливостям учнів;
- конкретизація колективних творчих справ.
VI. Право та обов'язки лідерів учнівського самоврядування
Голова (президент)
Справжній лідер самоврядування. Він має бути обізнаний зі станом усіх справ, що виконуються, реалізуються чи готуються в колективі. Повинен вміти надати тактовну і повноцінну допомогу будь-кому з членів свого колективу у виконанні того чи іншого завдання, сприяти встановленню доброзичливих та теплих стосунків між усіма учасниками процесу самоврядування, турбуватися про створення позитивного іміджу своєї організації, закладу:
- слідкує за виконання статуту та законів навчального закладу;
- координує і контролює роботу будь-кого з лідерів учнівського самоврядування у разі його відсутності;
- чесно і добросовісно захищає та відстоює інтереси членів свого колективу;
- виконує свою передвиборчу програму;
- керуючись відповідними законами та затвердженими рішеннями сесій чи загальних зборів колективу, а також загальнолюдськими принципами, приймає конкретні та виважені рішення;
- координує діяльність як законодавчих, так і виконавчих структур органу самоврядування;
- веде пленарні чи інші засідання і підписує їх протоколи;
- сприяє членам комісій ( комітетів, міністерств, центрів тощо) у вирішенні проблемних питань, надає їм необхідну інформацію для їх діяльності;
- звітує про роботу учнівського самоврядування перед своїми виборцями на загальних зборах;
- вирішує інші питання, доручені керівним складом та іншими членами органу самоврядування;
- є посередником між батьківським і педагогічним колективом та колективом учнів.
Голова ( президент) має право:
- на всі права, визначені у статуті навчального закладу;
- представляти свій парламент( республіку, учнівську раду, тощо) в державних та недержавних структурах, органах місцевого самоврядування, у відношеннях з посадовими особами різних рівнів, а також з школярями та іншими громадянами.
- Входити до складу ради навчального закладу;
- Брати участь у засіданнях педагогічної та батьківської ради.
Перший заступник:
Є правою рукою і першим помічником голови учнівського самоврядування. Тісно з ним співпрацює. Головним його обов'язком є організація системи роботи усіх комісій, що працюватимуть кожна у своєму напрямку і відповідатимуть за реалізацію конкретних проектів.
- за відсутності голови виконує його обов'язки; відповідає за реалізацію усіх затверджених сесією чи загальними зборами програм та проектів, за своєчасне виконання плану роботи органу самоврядування; разом з координатором організовує навчання активу; проводить засідання активу;
- розподіляє доручення між членами своєї команди, надає як практичну, так і консультативну допомогу у питаннях виконання даних доручень;
- відповідає за систематичне висвітлення життя і діяльності колективу як у внутрішньому , так і в зовнішньому середовищі.
Перший заступник має право:
- на всі права визначені у статуті навчального закладу;
- за умови відсутності голови, представляти свій парламент( республіку, учнівську організацію тощо) в державних та недержавних структурах, органах місцевого самоврядування, у відношеннях з посадовими особами різних рівнів, а також з школярами та іншими громадянами;
- входити до складу ради навчального закладу;
- брати участь у засіданнях педагогічної та батьківської ради.
Заступники:
Є координаторами певних напрямків роботи в процесі самоврядування.
- тісно співпрацюють з головами підзвітних комісій; сприяють організації та проведенню конкретних заходів;
- забезпечення членів своїх команд необхідною інформацією для діяльності комісій; захищають права та інтереси членів своїх команд;організовують навчання активу;
- налагоджують стосунки з консультантами та координаторами певних програм і проектів ( з числа дорослих);
Заступники мають всі права згідно зі статутом навчального закладу.
Секретар:
Це одна із найохайніших у роботі та найорганізованіших людей у колективі. Від його вміння правильно і чітко вести документацію, швидко реагувати на вхідну інформацію і передавати її адресату великою мірою залежить успіх всього колективу:
- протоколює всі засідання;
- готує необхідні матеріали та проекти документів для розгляду на нараді чи засіданні;
- обробляє записи подані до «Скриньки зауважень та пропозицій» і передає їх голові органу самоврядування чи його заступникам;
- реєструє і систематизує всю вхідну і вихідну інформацію;
- веде листування;
- інформує членів активу про засідання та наради;
- веде банк необхідної для діяльності органу самоврядування інформації.
Голова комісії:
- готує і проводить засідання комісії;
- знайомить депутатів – членів своєї комісії з наявними законами, інформаційними матеріалами та іншою документацією, необхідною для діяльності комісій;
- організовує розгляд, обговорення та підготовку конкретних документів, проектів, програм тощо до затвердження на сесії чи загальних зборах;
- входить до складу відповідної комісії;
- формує команду – колектив комісії, доповнює її з числа учнівського колективу за своїми переконаннями та бажанням ( запрошує до співпраці для виконання певних ділянок роботи);
- знайомить усіх членів комісії з обсягом роботи, правами та обов'язкками.